altDe Raad van Kerken Bolsward biedt aan alle kerkgangers van Bolsward een zogenaamde veertigdagentijdkalender aan. Dat is een kalender van Aswoensdag tot en met Paaszondag. Voor elke dag een overdenking, een kleurplaat, een gedicht, gebed etc. Alles ter voorbereiding op het Paasfeest. De kalender wordt in het eerste weekend van de veertigdagentijd uitgedeeld, de overige exemplaren liggen daarna achter in de kerk.

De veertigdagentijdkalender kan ook hier gedownload worden.

Waarom een veertigdagenkalender? Alle christenen bereiden zich vanaf Aswoensdag voor op het Paasfeest. Het Pasen heeft een heel grote betekenis voor christenen en is tegelijkertijd het grote Godsmysterie. Daarom is er in de loop der tijd een lange voorbereidingstijd voor Pasen ontstaan, waarin christenen stilstaan bij de betekenis van dat grote mysterie. Vasten, onthouding, gebed en extra aandacht voor de arme mens horen bij deze periode van voorbereiding. De voorbereidingstijd is van Aswoensdag tot Paaszaterdag, maar
de zondagen tellen niet mee. Dat is de dag des Heren. Zo komen we uit op veertig dagen.
Leden van de Doopsgezinde kerk, de Gasthuiskerk, de Martinikerk en de st. Franciscuskerk hebben gezorgd voor de inhoud van deze kalender. Jong en oud heeft er aan meegewerkt. En zo kan deze oecumenische veertigdagenkalender u
helpen bij de voorbereiding op Pasen. Wij wensen u daarbij een goede inspiratie toe.
U bent ook welkom bij de vastenprik, op alle vrijdagen in de veertigdagentijd, van 18.00 tot 19.00 uur in het Convent.
U ontvangt daar tegen een kleine vergoeding een sobere maaltijd met meditatie en gebed.

Pastor Germa Kamsma-Kunst