altSlotfeest 'De Vuurdoop' succes

Vrijdag 10 juni hebben de jongeren van de Franciscuskerk in het feest 'De Vuurdoop' afscheid genomen van pastor Germa. Zij gaat per 1 september in Leeuwarden werken en dit was de laatste grote jongerenactiviteit voor de zomervakantie. Om half acht werden de jongeren met vuur ontvangen.

altSamen met de kinderen van de buitenschoolse catechese werden broodjes gebakken en marshmellows geroosterd bij het houtvuur op het kerkplein. Waar de kinderen met vuur afsloten, begonnen de jongeren er mee. Pastor Germa kreeg van de kinderen van de buitenschoolse catechese een schilderij dat ze net daarvoor gemaakt hadden. Ze was hier erg blij mee, en beloofde het op haar kast te zetten.

Het feest was voor alle jongeren van de parochie van 12 jaar en ouder. Als thema was gekozen voor 'De Vuurdoop', om op de vrijdag voor Pinksteren de link met het Pinksterfeest te maken. Henny, Marco en Patrick hadden voor allerlei 'vurige' activiteiten gezorgd en een 'vurige' omlijsting van de avond: In de parochiezaal knapperde een gezellig digitaal haardvuur, en was er muziek met vuur in de titel (kijk hier via iTunes welke muziek).

altNa het vuur buiten, was het tijd om binnen naar het vuur te zoeken. Door de hele kerk waren vlammende woorden verstopt die samen een zin moesten vormen. Na wat zoeken en puzzelen hadden de jongeren de hele zin bij elkaar: "Waar je ook bent op de wereld, de hemel is overal even dichtbij." Pastor Germa trakteerde op taart, en daarna gaf Mireille uitleg over het eerste spel: "Een dag uit het leven van Pastor Germa", een actief kringspel dat voor veel hilariteit zorgde.

Tot slot werd nog "Ik ga op reis en neem mee..." gespeeld, maar dan anders, namelijk: "Ik ben pastor Germa en ik vertrek naar Leeuwarden en neem mee..." Dit leverde nogal andere dingen op dan met het normale spel, van gebedsmantel via zakjes thee tot herinneringen en veel geluk. Dankzij een idee van Joël werd het nog wat moeilijker: na het eerste rondje moest iedereen op een andere plek zitten. Na twee rondjes was het tijd om pastor Germa écht wat mee te geven. Van de jongeren kreeg ze een fotocollage van de afgelopen jaren, zodat de mensen in Leeuwarden kunnen zien wat ze allemaal in Bolsward heeft gedaan. Ook kreeg ze de CD met de muziek van de avond aangeboden. De pastor bedankte vervolgens de jongeren met een klein rugzakje met een mooie tekst er in.

alt

Na nog even gezellig nazitten met natuurlijk vurige hapjes kwam er rond tien uur een einde aan een leuke avond.

Kijk hier voor alle foto's!

Na de zomer is de eerste avond van 't Schakeltje op vrijdag 9 september, om 20.00 uur in de parochiezaal. Alle jongeren van 15-25 jaar zijn hierbij van harte welkom! Meer informatie op www.schakeltje.tk. Hier komt binnenkort ook het programma voor het volgende seizoen.