altVan alle kanten lijkt de kerk nu in de steigers te staan. In tegenstelling tot de eerdere planning, wordt de gehele noordzijde, inclusief transept, eerst aangepakt. Via de achterzijde wordt vervolgens doorgewerkt naar de zuidzijde, maar dit zal pas in het voorjaar gebeuren. In de kerk is inmiddels een grote binnensteiger in het transept geplaatst ten behoeve van de verwijdering van het glas-in-lood.

Om overlast van bouwstof zoveel mogelijk tegen te gaan is de hele steiger ingepakt in plasticfolie. Dat niet alle stof wordt tegengehouden kunnen we ook constateren. Vrijwel alle soorten werkzaamheden worden op dit moment tegelijkertijd verricht. Je kunt zeggen dat de restauratie z’n meest intensieve periode beleeft. Ook zijn de eerste resultaten goed zichtbaar, bijvoorbeeld bij het onderste koperwerk (tempanen) van de toren.

Het parochiebestuur heeft bovendien het principebesluit genomen om de gehele torenspits van nieuw koperwerk te voorzien. Wanneer deze werkzaamheden gereed zijn zal de spits de komende periode een compleet ander, goudglimmend, aanzien krijgen. Langzamerhand zal dit nieuw aangebrachte koperwerk weer gaan corroderen (“roesten”) en z’n karakteristieke groene patina verkrijgen.
De eerste partij gerestaureerde glas-in-loodramen wordt op 5 november op de bouw verwacht en door de aannemer teruggezet in de vensters. Het betreft de ramen aan de voorzijde. Uiteraard zal hier enige publiciteit aan worden gege-ven. We zijn allen zeer benieuwd naar het resultaat!
Namens de commissie beheer,
Leo ter Beke.