Herdenking sterfdag pater Titus en Titus Brandsma Memorial Wandeltocht

In verband met de corona-perikelen is er dit jaar geen basilica-avond ter herdenking van de sterfdag van pater Titus Brandsma te organiseren. In plaats van een avond op zijn liturgische feestdag, organiseren de besturen van het Titus Brandsma Museum te Bolsward en de Zalige Titus Brandsmaparochie een viering op zijn eigenlijke sterfdag, 26 juli.

Eucharistieviering

De zondagsviering van 26 juli 2020 om 11.00 uur in de Sint Franciscusbasiliek aan de Grote Dijlakker te Bolsward, staat geheel in het teken van pater Titus. Voor het bijwonen van deze viering is aanmelden noodzakelijk in verband met de corona-maatregelen. Dit kan via de ticketshop op de website van de Zalige Titus Brandsmaparochie: www.titusbrandsmaparochie.nl. Hooguit 90 mensen kunnen aan deze viering deelnemen.

Film over het leven van Titus

Na afloop van de viering is er op het plein voor de basiliek gelegenheid voor een kopje koffie of thee. Geïnteresseerden kunnen daarna rond 12.30 uur in de Sint Franciscusbasiliek  een film bekijken over het leven van pater Titus. Deze film duurt circa 20 minuten. Ook hiervoor is aanmelden noodzakelijk. Dit kan via de website van het Titus Brandsma Museum: www.titusbrandsmamuseum.nl

Titus Brandsma Memorial Wandeltocht (circa 7 km)

’s Middags kunnen belangstellenden op individuele basis (en na aanmelding) een Titus-wandeltocht lopen door en rondom Bolsward. Deelnemers lopen onder andere langs de boerderij op Ugoklooster net buiten Bolsward, waar Titus Brandsma op 23 februari 1881 is geboren als Anno Sjoerd Brandsma. Men loopt verder langs diverse plekken die verbonden zijn met het leven van Titus.

Tussen 12.30 en 13.30 uur verzamelen de deelnemers zich op het plein voor de Sint Franciscus-basiliek, naast het Titus Brandsma Museum aan de Grote Dijlakker te Bolsward. Hier is gelegenheid voor een kopje koffie of thee.

Vanaf 13.30 uur lopen de wandelaars individueel – en uiteraard op gepaste afstand van elkaar in verband met de corona-maatregelen – de circa 7 kilometer lange Titus-wandelroute. Deelnemers dienen zelf zorg te dragen voor drinken en wat te eten. Het is verstandig om gemakkelijke (wandel)schoenen te dragen.
Deze route is via de app en website van ‘izi.TRAVEL’ te downloaden. De routebeschrijving is die middag tevens op papier verkrijgbaar. Onderweg worden op een aantal plekken korte teksten van Titus voorgedragen.
Zo staat deze tocht in het teken van Titus Brandsma, die ook in onze tijd nog steeds mensen over heel de wereld inspireert. Onder anderen op het gebied van spiritualiteit, vrede, rechtvaardigheid, journalistiek en onderwijs.

Aanmelden

Geïnteresseerden die de film willen bekijken en/of willen deelnemen aan de wandeling dienen zich aan te melden.

Dit kan op drie manieren:

• Via het aanmeldformulier op de website van het Titus Brandsma Museum (www.titusbrandsmamuseum.nl)
  • Via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld daarbij svp naam, adres, postcode, woonplaats, aantal personen, mailadres en telefoonnummer. Vermeld tevens of aanmelding geldt voor de film, de wandeltocht, of allebei.
  • Telefonisch via (0515) 57 23 23

Het maximum aantal deelnemers bedraagt voor de film 74 personen, en voor de wandeling 100 personen. De deelname is gratis.

Virtueel bezoek aan Titus Brandsma Museum

Vanwege de corona-perikelen is het naast de basiliek gelegen Titus Brandsma Museum niet geopend.

Wel kunnen geïnteresseerden online via smartphone, tablet, laptop of PC een virtueel kijkje nemen in het museum.  Deze virtuele tour door het museum is te vinden op de website van het Titus Brandsma Museum. Daarbij is eveneens de film over het leven van Titus te bekijken.