De Heilige Bernadette Soubirous komt naar Bolsward! Een bijzondere schrijn met haar reliek (een stuk van het gebeente) komt in april vanuit Lourdes naar Nederland en maakt dan een rondgang door het land. Van zaterdag 13 tot en met dinsdag 16 april mogen wij namens het Bisdom Groningen-Leeuwarden de relieken ontvangen in onze Sint Franciscusbasiliek te Bolsward. Hieronder het programma voor deze dagen.

Meer informatie leest u hier

Vrijdag 12 april

Documentairefilm 'Lourdes' in de Maria van Sevenwoudenzaal.
De Franse filmmakers Thierry Demaizière en Alban Teurlai volgen een aantal pelgrims op hun jaarlijkse reis naar de beroemde bedevaartsplaats en luisteren naar hun gebeden en hun door beproeving getekende levens.
NB: De film is in het Frans met Engelse ondertiteling en duurt ca. 1.5 uur

Zaterdag 13 april
12:00 uur Welkomstviering, Angelus, gebedsviering
  Aansluitend: Openstelling kerk
14:30 uur Viering rondom de symbolen van Lourdes
19:00 uur Eucharistieviering
Aansluitend gebedswake in de sfeer van Taizé

Zondag 14 april

Jongerenactiviteit
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden!

20:30 uur Completen

Maandag 15 april
19:30 uur Viering van barmhartigheid met aanbidding en biechtgelegenheid
20:30 uur Completen

Dinsdag 16 april
14:00 uur Slotaandacht
14:30 uur Sluiting

• Bij openstelling van de basiliek is er - behalve tijdens vieringen - doorlopend gelegenheid voor de drie gebaren van Lourdes: de rots aanraken, drinken en wassen met het water van de bron en een kaars opsteken.

• Het sacrament van boete en verzoening is op aanvraag mogelijk bij de aanwezige priester(s).

• Groepen worden verzocht aan te sluiten bij het programma. Er is slechts zeer beperkt ruimte voor het houden van eigen, kleine gebedsvieringen, dit alleen na overleg en aanmelding via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

• Priesters worden uitgenodigd om te concelebreren tijdens de eucharistievieringen, diakens om te assisteren, graag een eigen albe meenemen. Pastoraal werkers/werksters die dat wensen kunnen in liturgische kleding plaatsnemen in het hoogkoor. De liturgische kleur is wit.

• Acolieten en misdienaars die willen meedoen, kunnen zich melden bij de sacristie. Het is handig, maar niet per se nodig om eigen albe/toog & superplie mee te nemen.

(Foto's links en midden: © Sanctuaire Notre-Dame de Lourdes, Pierre Vincent)

De officiële website van het Heiligdom in LourdesDe website van het bisdom Groningen-Leeuwarden