31 oktober: Dag van de armoede

Training schuldhulpmaatje

altBeste parochianen,

Hierbij wil ik u op de hoogte brengen over de huidige stand van zaken rond ‘de dag van de armoede’, die op 31 oktober zal plaatsvinden in de Broerekerk.
De organisatie verloopt, mede door een goed functionerende werkgroep, voorspoedig en het programma ziet er veelbelovend uit.

Er is inmiddels een website in de lucht, www.dagvandearmoedebolsward.nl , waarop u het onder andere het programma van de dag en de lesbrieven die zijn gemaakt voor de basisscholen kunt terugvinden.

U kunt daar lezen dat we voor de paneldiscussie een” topbezetting” hebben kunnen realiseren. Sander de Rouwe, lid van tweede kamer lid voor het CDA, Lutz Jacobi lid van de tweede kamer voor de PVDA, Nanne de Jong van het FSU en Cees Glashouwer, predikant te Harlingen en oprichter van de voedselbank “De helpende hand” hebben toegezegd te zullen komen.
We hebben Doet Boermans , oud -gemeenteraadslid voor het CDA en werkzaam als team coördinator op het Marnecollege bereid gevonden om als dagvoorzitter op te treden. Als inleider tijdens het ochtendprogramma komt Rutger Koopmans, lid van de Publieke zaak en adviseur.
Tijdens het middagprogramma, wat gericht is op de kinderen en jongeren, komt Kees Opmeer de auteur van Erwtensoep in augustus. Wethouder Tolsma heeft toegezegd te zullen komen en is gevraagd om de prijsuitreiking van de gedichtenwedstrijd te verrichten.
De samenwerking met de vier basisscholen in Bolsward en het Marnecollege verloopt zeer plezierig en dit geldt even zozeer voor de andere organisaties, zoals de diaconie van de Martinikerk, de cliëntenraad en de stichting ouderwerk Bolsward.
Al met al kan ik stellen dat het organiseren van deze dag al veel positieve energie heeft losgemaakt in Bolsward en dat het onderwerp armoede in Nederland alleen al door de organisatie van deze dag al bespreekbaar is gemaakt en meer uit de taboesfeer gehaald.
Mocht u op wat voor manier dan ook een bijdrage willen leveren aan de dag van de armoede dan kunt u contact met mij opnemen.
Naast de dag van de armoede wil ik nogmaals wijzen op de mogelijkheid om deel te nemen aan de training voor schuldhulpmaatje.De vorige oproep heeft twee aanmeldingen opgeleverd en dat is niet genoeg…………..

Deze training zal in oktober van dit jaar gaan plaatsvinden op een locatie in Bolsward op nog nader vast te stellen data. Deelname aan de training is gratis en de reiskosten worden vergoed.
Voordat u definitief wordt aangemeld zal er een intakegesprek plaatsvinden waarin de wederzijdse verwachtingen zullen worden besproken.
Voor meer informatie kunt u terecht op de site: www.schuldhulpmaatje.nl.
Aanmelding is tot 15 september 2012 mogelijk bij Kees van Kordelaar, coördinator schuldhulpmaatje, tel 06-19905519 of via de mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Mocht u vragen hebben of verdere informatie willen, ook dan kunt u contact opnemen met het bovenstaande telefoonnummer of e-mailadres.

Kees van Kordelaar, Diaconaal opbouwwerker ‘de 4-sprong’