De afgelopen tijd heb ik op meerdere plekken in onze parochies korte introducties op de Bijbel gegeven. Sommigen vroegen mij toen om bijbelleesroosters.
Onze katholieke kerk heeft een leesrooster waarin voor elke dag twee of drie lezingen en een psalm zijn vastgesteld. Deze lezingen worden ook gebruikt voor de meeste vieringen in onze parochie. Het rooster, dat we meestal Lectionarium noemen, is op het internet onder meer te vinden onder www.willibrordbijbel.nl. Onder het kopje Lectionarium vindt u hier de lezingen van de dag.
Daarnaast stelt de Katholieke Bijbelstichting ieder jaar nog een ander leesrooster samen, rond een thema. Dit jaar besteedt men aandacht aan de poëtische boeken van de Bijbel, zoals de Psalmen en het Hooglied, maar ook Job, Prediker enz. Opnieuw voor iedere dag een korte tekst, maar dan anders dan die we het beste kennen uit de liturgie. Dit rooster vindt u ook op www.willibrordbijbel.nl, kopje Leesrooster.
Voor het Lectionarium van elke dag (in meer of minder uitgebreide vorm) is er nog een tweede mogelijkheid, namelijk via www.dagelijksevangelie.nl. U kunt hier een gratis e-mailabonnement op nemen. Het grote voordeel daarvan is, dat u steeds herinnerd wordt aan uw voornemen om bijbel te lezen.
Misschien zijn er onder u die ervoor voelen om samen met Bijbel lezen te beginnen, in een groep dus. Dan nodig ik u van harte uit om dat kenbaar te maken. Als er wat aanmeldingen zijn wil ik graag met u om tafel om afspraken te maken.
Pastor Nelleke ten Wolde-Hijwegen