Een projectvrouwenkoor van Collegium Vocale Fryslân o.l.v. Gerben van der Veen zingt op zondagmiddag 5 oktober in de St. Werenfriduskerk te Workum. Het is het tweede concert in een serie zogenaamde ‘Festoenconcerten’. De term festoen, afgeleid van het Latijnse festa,wordt in de architectuur gebruikt om een versiering mee aan te duiden die de vorm heeft van een guirlande van fruit of bladeren. Ze komen voor op preekstoelen, deuren of banken in kloosters of kerken en geven charme en kleur aan een gebouw. Datzelfde wil Collegium Vocale Fryslân ook bereiken met dit tweede Festoenconcert in een reeks: een ‘luisterrijk’ feest verzorgen in een kerk van toen.

Het vrouwen-ensemble bestaat uit gevorderde amateurzangeressen die afkomstig zijn uit Friesland en Groningen. De negentienjarige Christy Luth, tweedejaarsstudent aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, verzorgt de solo’s.In het programma ‘Voix Céleste’ (hemelse stem) is gekozen voor werken met begeleiding van harp en harmonium. En dat is vrij uniek voor vrouwenkoorrepertoire. Bijzonder aan dit concert is het samenvoegen van twee werken: de relatief bekende Messe Basse van Fauré en het Gloria uit de Messe à trois voix van Caplet. Verder klinkt er o.a. een prachtig ingetogen Marialied van de IJslandse componist Atli Heimir Sveinsson en van Eric Whitacre het poëtische She weeps over Rahoon. ‘Last but not least’ zingt het ensemble twee Ave Motetten van dirigent/componist Gerben van der Veen. De begeleiding is in handen van Nienke van Leijden (harp) en Pieter Pilon (harmonium). Zij zullen ook solistisch van zich laten horen.

Projectvrouwenkoor Collegium Vocale Fryslân o.l.v. Gerben van der Veen
Harp: Nienke van Leijden; harmonium: Pieter Pilon; Sopraan: Christy Luth
Zondag 5 oktober 15.30 uur; St. Werenfriduskerk Workum
Kaarten (inclusief vóór het concert koffie/thee met versnapering) in de voorverkoop € 15,- via www.collegiumvocalefryslan.nl. Aan de zaal: € 17,-